#16 Campagnevoeren in de eindfase

Trouwe fans van dit blog hebben het vast al gemist: op woensdag zet ik de oogst online die te halen valt uit de lokale krantjes Huis-Aan-Huis Reklamix & Salland Centraal. Wees gerust, je komt vandaag aan je trekken, het is weer een flinke lading. Verder begint de campagne op gang te komen met niet alleen een toename in online maar ook fysieke activiteiten. Zo stonden de politieke partijen op de weekmarkten in Wijhe (dinsdagochtend) en Olst (vrijdag). Benieuwd naar wie ik gespot heb? Daarnaast kwam ik een aantal opmerkelijke zaken tegen…

In de Huis-Aan-Huis Reklamix stond wel een heel opvallende advertentie, namelijk die van OlstWijheKiest. Had je de verwachting om op dit blog te belanden na het scannen van de QR-code? Dan kom je bedrogen uit! Het is een advertentie van Gemeente Belangen Olst-Wijhe waardoor je op een speciaal in het leven geroepen site komt met de gelijknamige naam van dit blog. Laat het helder zijn dat dit blog objectief geschreven wordt en geen enkele link of binding heeft met GB.

Vrijdagmiddag: Een rondje over de Olstermarkt

Vanmiddag werd het verkiezingsdebat georganiseerd door de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen bij BijRipperda uitgezonden. Eerder had ik geprobeerd live mee te kijken, echter de online livestream van Salland1 werkte niet. Ik kon nu een klein stukje meekrijgen en wat me opviel was de felheid waarmee gesproken werd. Is dit de nieuwe politieke cultuur, of gaat dit het worden? Jolande Olthof van het CDA stond haar vrouwtje in deze verder mannelijke omgeving. Doordat de presentatie in handen lag van 2 mannen was dit beeld toch weer wat veel mensen verwachten: blanke mannen van middelbare leeftijd die uitleggen dat zij toch echt gelijk hebben. Via een filmpje werd een vraag aan de aanwezigen voorgelegd. Vluchteling Hasan Kaddour is geen onbekende in Olst-Wijhe, door zijn gedichtenbundel en columns kun je bekend zijn met zijn visie. Dat deze vraag niet begrepen werd door de aanwezigen was pijnlijk op meerdere fronten. Waarom was dit niet beter voorbereid? Het had juist zo leuk kunnen zijn met filmpjes tussendoor van inwoners met vragen.

Even de benen strekken

Tijd om nog een stukje markt mee te pakken, dus ik ga rond 15.50u richting centrum Olst. Daar staat Sander Klos #12 en huidig raadslid voor het CDA me al op te wachten. Het CDA heeft ervoor gekozen om geen stand of kraam te regelen en gaat als groep flyeren. Sander staat hier nog even in het zonnetje en legt me uit dat er naast de reguliere flyer ook een flyer voor ouderen is. Zie foto voor een sfeerimpressie van deze flyers.

Naast Sander staat de partytent van Partij van de Sport met de nummer 1 en 2 van de lijst; Michel Vierwind en Margot Gerritsen. Ook hier flyers en het goede gesprek over de visie van de partij. Een leuke variant op de traditionele stand of caravan is de spinningfiets waarmee je door te fietsen de energie opwekt om een eigen smoothie kunt maken. Het fruit komt van de fruitboer op dezelfde markt. Hier wordt ik gewezen op een rapclip, of ik die al had gezien? Nee! Hierover in een volgende blogpost meer.

Verder is de markt leeg en ontdek ik geen aanwezige politieke partijen. Bij visboer Driek ter Beek staat de caravan van GemeenteBelangen Olst-Wijhe, hij staat op plek 5. Helaas is daar niemand aanwezig, ik had ze graag gesproken over een wel heel bijzondere advertentie die in de Huis-Aan-Huis Reklamix stond. Ik zie op de terugweg rond 17.05u nog een campagnefiets staan van de PvdA en een abri van GroenLinks. In ieder geval D66 heb ik gemist, zij waren er ’s ochtends met bakfiets.

De online campagne

De laatste dagen wordt een tandje bijgezet. Er verschijnen steeds meer berichten online via de social. Je ziet hier ook veel content gemaakt door landelijke campagneteams waaraan het logo van de lokale afdeling is gekoppeld. Soms zijn dat complete slogans, format verkiezingsprogramma’s en dus ook afbeeldingen. Is het efficiënt en daarmee handig voor een lokale afdeling ja? Verlaagd dit het risico voor blunders of amateurisme voor de landelijke partij? Ook. Gaat het ten koste van de eigen creativiteit of colour locale? Zeker.

Krantje erbij?

Ik kijk elke woensdag uit naar onze lokale krantjes. Sinds ik hier in 2008 ben komen wonen heb ik mijn verwonderd over de hoeveelheid activiteiten die in onze gemeente georganiseerd worden. Rond verkiezingen staan deze krantjes vol politieke advertenties en met een beetje geluk een leuk artikel met een verslag over een activiteit of juist een aankondiging. Ditmaal ook politiek nieuws in Salland Centraal wat sterk gericht is op de gemeente Raalte maar soms moeite doet Olst-Wijhe erbij te betrekken. Ideaal voor afdelingen in Raalte en onze gemeente want nu kunnen ze gezamenlijk een advertentie plaatsen wat weer geld bespaart/kansen biedt. QR-codes zien we nu bij iedere partij, en ze doen het ook nog eens vaak. Vroeger was dit ivm de lage korrel dichtheid bij het printen soms problematisch. Bekijk hieronder een sfeerimpressie – Nogmaals: het is niet de bedoeling dat de foto’s goed te lezen zijn, daarvoor is de krant bedoeld. En zie je interessante artikelen in bijvoorbeeld tweets voorbij komen? Zoek ze vooral op bij de bron!

Plaats een reactie